Onze school is klaar voor de kinderen van de toekomst. We doen deze belofte aan alle kinderen, aan hun ouders, aan onszelf en alle andere belanghebbenden van onze school. Zoals gezegd zijn wij op weg om een Jenaplanschool te worden. Vanuit de fusie werken we daar in stappen naar toe. Welke visie en werkwijze hoort daarbij?
|
Ieder kind is welkom!
We zijn een openbare school waar alle kinderen en hun ouders welkom zijn. Alle kinderen zijn uniek. Ze verschillen in aanleg, talent, interesses en competenties en dus ook in ontwikkel- en onderwijsbehoeften. Bij ons op school is iedereen welkom als de juiste zorg geboden kan worden. Dit betekent dat we in gesprek gaan om te kijken of we het kind een passende plek kunnen bieden. Kinderen hebben het recht op onderwijs dat echt bij hen past. Alle kinderen voelen zich thuis in een veilige omgeving
We gunnen ieder kind een fijne en leerzame dag waarbij humor, plezier en positiviteit als voorwaarden aanwezig zijn. Kinderen voelen zich thuis in een veilige omgeving met heldere grenzen en kaders. Hiermee bieden we kinderen binnen een fijn pedagogisch klimaat duidelijkheid en structuur. We vinden het belangrijk dat kinderen vanuit deze veilige omgeving ook leren omgaan met teleurstelling en tegenslag(en). We gebruiken schoolbreed de Fides methodiek. Meer uitleg over Fides vind u hier We werken in heterogene groepen
Ieder kind is uniek in zijn ontwikkeling, talenten en leerstijl. En omdat ieder kind uniek is, gaat we ervan uit dat kinderen leren van die verschillen en dat zij die respecteren. Daarom groeperen we de kinderen in heterogene (stam)groepen die bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. In deze stamgroep ervaart een kind hoe het is om de jongste, de middelste en de oudste te zijn. Zo leert een kind hoe het is om geholpen te worden door een ouder kind en om zelf jongere kinderen te helpen. Hierdoor krijgt een kind ook inzicht in welke ontwikkeling het zelf heeft doorgemaakt. Kinderen ontmoeten elkaar; niet alleen in de eigen groep, ook tijdens activiteiten en met andere groepen. In schooljaar 2022/2023 volgen zitten rond de 250 kinderen, verdeeld over 9 (heterogene) stamgroepen: • Twee groepen 1,2 (onderbouw) • Drie groepen 3,4,5 (middenbouw) • Vier groepen 6,7,8 (bovenbouw). Elke bouw heeft de beschikking over meerdere lokalen, naast of dichtbij elkaar. Kinderen leren met hoofd, hart en handen
Ons onderwijs is gericht op de ontwikkeling van kinderen in de brede zin. We besteden niet alleen aandacht aan schoolse kennis en vaardigheden, zoals lezen, schrijven en rekenen. We besteden ook aandacht aan gesprek, spel en viering. Op die manier krijgen kinderen op onze school de ruimte om zich zo breed mogelijk te ontwikkelen. Kinderen ontwikkelen zichzelf en kinderen leren zelf; het liefst vanuit hun intrinsieke motivatie volgens een natuurlijk leerproces. Als volwassenen kunnen we kinderen in dit leer- en ontwikkelproces helpen, door te motiveren, te inspireren, te stimuleren, uit te dagen, voor te doen, (af) te remmen, richting geven etc. Bij ons leren kinderen niet alleen met het hoofd. Ook het hart en de handen komen volop aan bod. Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen op zowel emotioneel, sociaal, cognitief en creatief gebied. Creativiteit is ‘zichtbaar’ in onze school, in denken en handelen, in proces en product. Bijvoorbeeld door spel, presentaties, muurkranten, knutselwerken, bouwwerken, hoekenwerk, vieringen. |
We werken thematisch waar mogelijk en cursorisch waar nodig
We hebben een breed onderwijsaanbod dat bestaat uit vier onderdelen: #1 De basisvakken rekenen & wiskunde, taal, lezen, Engels #2 Kennis van de wereld om ons heen, geïntegreerd en in samenhang geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, wetenschap & techniek, filosofie, (wereld)burgerschap, etc. #3 Sport, expressie, creativiteit #4 Eigentijdse vaardigheden samenwerken, zelfstandig werken, kritisch denken, flexibiliteit, digitale geletterdheid, executieve vaardigheden. Hierbij volgen we de kerndoelen zover deze aanwezig zijn. Voor Nederlandse taal en rekenen & wiskunde volgen we de referentiekaders. We werken ‘s ochtends aan de basisvakken. Daarbij gebruiken we methodes en passen we als het een meerwaarde heeft, het expliciete directe instructiemodel toe. Uit onderzoek en ervaring blijkt namelijk dat sommige vaardigheden effectiever cursorisch aangeboden kunnen worden dan bijvoorbeeld (zelf)ontdekkend en/of thematisch. Ook andere didactische werkvormen komen aan bod. Zo gebruiken we coöperatieve leerstrategieën gericht op groei in persoonlijke en sociale vaardigheden. Mede door onze groeperingswijze is het mogelijk om kinderen op verschillende niveaus een aanbod te geven. ‘s Middags werken we schoolbreed, groepsdoorbrekend thematisch aan wereldoriëntatie. Hierbij komen naast de zogenaamde zaakvakken, ook de creatieve en kunstzinnige ontwikkeling aan bod. |
Samen zijn we verantwoordelijk
We maken kinderen (mede) verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling en leren. Kinderen laten dit zien in presentaties, zelfrapport of portfolio. Kinderen leren omgaan met hun lijf, hun emoties, hun denken en ook hun zingeving. Vanuit deze zelfbewuste houding leren kinderen vaardigheden als plannen, creëren en presenteren. Kinderen hebben zicht op hun eigen leren en ontwikkeling en wij begeleiden kinderen bij het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen. Samen formuleren we leer- en ontwikkeldoelen. Het gesprek tussen kind, de groepsleerkracht en de ouders vormt het ijkpunt om (samen) nieuwe uitdagingen aan te gaan. We betrekken de omgeving van de school bij ons onderwijs
We gaan uit van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. We betrekken ouders en externe contacten om de omgeving de school in te halen. Het thematisch werken geeft ons de kans om diepgang te creëren; we kunnen intensief de talenten van kinderen ontdekken en benutten. Thematisch werken zorgt voor betrokkenheid en plezier. We gebruiken schoolbreed een methodiek zodat de kerndoelen aan de orde komen. Ons schoolgebouw en de (nabije) omgeving nodigen uit om nieuwsgierig te zijn. We hebben een rijke en stimulerende (leer)omgeving en werken zowel binnen als buiten. Zo sluiten we aan bij de ontwikkeling en beleving van de kinderen. Samen zorgen we voor deze unieke omgeving: het lokaal, de natuurlijke omgeving en voor elkaar. Kinderen leren omgaan met de wereld. We halen de wereld in de school en wij nemen de kinderen de wereld in. Kinderen leren te onderzoeken wat voor betekenis ze willen en kunnen geven aan de duurzame wereld. Vanuit deze zelfbewuste houding leren ze vaardigheden als ondernemen, onderzoeken en verantwoorden. Ouders en school zijn educatief partner
Ouders zijn ervaringsdeskundige over de opvoeding van hun kind(eren). De teamleden zijn professional op het gebied van onderwijs. We hebben elkaar nodig bij de ontwikkeling van het kind. Dit noemen we educatief partnerschap. Hierbij worden ouders actief betrokken bij de ontwikkeling, het leren, het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen. We organiseren veel contactmomenten en activiteiten met ouders. We willen voor onze ouders een school zijn met een ‘lage drempel’. Een school waar je gemakkelijk binnenloopt. |
Wijze raadDe stem van onze kinderen zelf vinden we belangrijk. In de Wijze Raad vragen we kinderen actief om hun mening (en die van hun klasgenoten) over onderwerpen die actueel zijn op school. In de Wijze Raad zitten (door de groep gekozen) kinderen uit groep 5 tot en met 8. De Wijze Raad komt ongeveer maandelijks bij elkaar en de vergaderingen zijn onder leiding van een van de schoolleiders. Van de vergaderingen wordt een verslag gemaakt. We stimuleren de 'raadsleden' om in de klas een actieve rol te nemen en de mening van de groepsgenoten in de vergaderingen te delen. Onderwerpen waar u aan kunt denken: de invulling van de evenementen, wensen voor de pauzes, maar ook hun ervaringen in de onderwijsvernieuwingen.
|
Passend onderwijsAls een kind naar de basisschool gaat, ontwikkelt hij of zij basisvaardigheden, zoals rekenen, lezen, schrijven, maar ook in sociaal opzicht 'groeien’ kinderen op school. We verwachten ook dat dat in een bepaald tempo gaat en dat er tenminste een gemiddeld niveau gehaald wordt. Al snel kan zichtbaar worden dat dat bij sommige kinderen niet gemiddeld verloopt. Sommige kinderen hebben meer tijd nodig om zich kennis eigen te maken. Soms lukt het niet op de aangeboden manier. Bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand of juist een ontwikkelingsvoorsprong, wordt nauwkeurig gekeken naar de achterliggende reden. Het onderwijsaanbod wordt hier in de eigen bouwgroep op afgestemd. Dit wordt in samenspraak gedaan met het bouwteam en/of intern begeleider.
|
OndersteuningsbeleidGoed onderwijs vraagt naast goede leerkrachten ook om veel bijzondere expertise en goede ondersteuning. Onze school bouwt structureel kennis op ambities waar te maken en soms ook om problemen op te lossen. Daarin is binnen PlatOO een intensieve samenwerking, bijvoorbeeld in de ExcellentieBrigade en in de leernetwerken. Onze interne begeleiders helpen de leerkrachten onder andere in de zorg aan leerlingen met bijzondere behoeften. Ons ondersteuningsbeleid ligt vast in ons SchoolondersteuningsPlan.
|