In de ontwikkeling van onze school laten wij ons in allerlei keuzes die we maken en ons handelen, inspireren door het Jenaplan concept. Maar wat is dat nu eigenlijk, Jenaplan?
|
Het Jenaplan onderwijsconcept
De wereld om ons heen verandert voortdurend. Het onderwijs op bs BuitensteBinnen sluit aan bij die veranderingen en bereidt kinderen zo goed mogelijk voor op hun toekomst. Zij moeten straks een weg vinden in de veelheid van mogelijkheden, keuzes maken, zichzelf ontplooien en een eigen, passende plek verwerven binnen de maatschappij.
Het onderwijsconcept waar we naartoe werken, heeft alle elementen in zich om de eigenheid van ieder kind centraal te stellen. De stamgroepleiders begeleiden en stimuleren de kinderen bij hun eigen leerproces en ontwikkeling. We geven het onderwijs aan de kinderen op onze school vorm rondom de begrippen: relatie, verbinding, betrokkenheid, welbevinden, betekenisvol, verwondering, talenten, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid en samenwerking in een leerrijke omgeving. Klik hier voor de website van de Nederlandse Jenaplan Vereniging
|
|
Een goede basis
Wij bieden ieder kind de kans zijn of haar eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Wij zetten elk kind in haar of zijn kracht. Dat is waar bs BuitensteBinnen voor gaat.
Bs BuitensteBinnen is een openbare school waar de eigenheid van elk kind centraal staat. Een school waar kinderen zich thuis voelen, waar zij anderen kunnen ontmoeten en waar zij zichzelf ten volle kunnen ontplooien. |
Op school ontmoeten mensen met verschillende achtergronden, ideeën en religies elkaar. Gelijkwaardigheid en respect voor elkaars waarden en opvattingen zijn binnen onze school begrippen die zorgen voor een verrijking van ons onderwijs. In een omgeving waarin het vanzelfsprekend is dat iedereen zichzelf mag zijn, groeien kinderen op tot volwassenen die later een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij waarin zij leven.
|
Relaties staan centraal
De relatie tot zichzelf
Kinderen leren kwaliteiten/uitdagingen te benoemen en in te zetten, zodanig dat zij zich competent kunnen voelen. Kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen voor wat zij willen en moeten leren, wanneer zij uitleg nodig hebben en hoe zij een plan moeten maken. Kinderen worden beoordeeld op de eigen vooruitgang in ontwikkeling. Kinderen leren te reflecteren op hun ontwikkeling en daarover met anderen in gesprek te gaan. |
De relatie tot de ander
Kinderen ontwikkelen zich in een leeftijdsheterogene stamgroep. De stamgroep wordt gevormd door kinderen met meerdere leeftijden. Kinderen leren samen te werken, hulp geven en ontvangen met andere kinderen en daarover te reflecteren. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en mee te beslissen over het harmonieus samenleven in de stamgroep en school, zodat iedereen tot zijn recht komt en welbevinden kan ervaren. |
De relatie tot de wereld
Kinderen leren dat wat ze doen, ertoe doet en leren in levensechte situaties. Kinderen leren zorg te dragen voor de omgeving. Kinderen passen binnen wereldoriëntatie de inhoud van het schoolaanbod toe om de wereld te leren kennen. Kinderen leren spelend, werkend, sprekend en vierend. Kinderen leren initiatieven te nemen. |
Stamgroepindeling
Op BuitensteBinnen zitten kinderen in gemengde stamgroepen. Dit betekent dat er meerdere leerjaren bij elkaar zitten. Ons uitgangspunt is dat we kinderen plaatsen in groepen met drie leeftijden bij elkaar als stamgroep.
In schooljaar 2022/2023 hebben we twee stamgroepen onderbouw 0/1/2 (leeftijd 4,5 en 6 jaar), drie stamgroepen middenbouw 3,4,5 (leeftijd 7/8/9 jaar) en vier stamgroepen bovenbouw 6/7/8/ (leeftijd 10/11/12 jaar). Afhankelijk van de instroom, starten we in de loop van het schooljaar een 3e stamgroep onderbouw. De kinderen hebben vaste momenten met de stamgroep. De start en het einde van de dag is in de kring van de stamgroep. Ook lunchen de kinderen in de stamgroep. Op deze manier kunnen kinderen in een groep veel van, met en aan elkaar leren. Bovendien kunnen we zo op een vanzelfsprekende manier rekening houden met verschillen tussen de kinderen onderling en leert het kind jongste (leerling), middelste (gezel) en oudste (meester) te zijn in deze stamgroep. Gedurende de dag komt je kind met kinderen uit andere groepen in contact. Dat kan zijn in een instructie (op leerjaar of niveau) of tijdens het thematisch werken (hele bouw met en door elkaar). |
LeeromgevingEen van de belangrijkste voorwaarden voor leren, is dat kinderen ook willen leren. Om hun nieuwsgierigheid naar de wereld om hen heen te stimuleren en te behouden, creëren wij een aantrekkelijke leeromgeving die de kinderen steeds opnieuw prikkelt en uitdaagt om op onderzoek uit te gaan. Dat doen we nu al, maar op de nieuwe locatie wordt dat nog belangrijker!
Om de kinderen op onze school goed voor te bereiden op hun toekomst, bieden we ze leerstof aan die bij hen past, op een manier waarbij ze zo veel mogelijk leren. We stemmen ons onderwijs- en leerpakket af op die doelstelling en op de door de minister vastgestelde einddoelen van het basisonderwijs. We zoeken naar materialen en middelen om de mogelijkheden en talenten van onze kinderen optimaal te benutten. Dat betekent ook dat we programma’s op maat bieden als dat nodig of wenselijk is. |
Keuzes
We leren kinderen ook keuzes maken en daarbij rekening te houden met allerlei positieve en negatieve zaken, met respect voor anderen. We leren ze zelfstandig en kritisch te denken tijdens gesprekken in de kring. Zelfstandig werken oefenen zij door gericht bezig te zijn met dag- en weektaken. Tijdens wereldoriëntatie, de expressievakken en de vieringen krijgen kinderen de kans hun zelfvertrouwen te versterken.
Naargelang hun leeftijd en ontwikkelingsniveau leren we kinderen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen werk en voor elkaar. We bieden veel gelegenheid tot samenspel en samenwerking. We organiseren jaarlijks projecten (wereldoriëntatie) om met de kinderen actief te zoeken naar verschillen in onze maatschappij, zodat zij daar kennis van kunnen nemen en op grond daarvan een respectvolle houding ontwikkelen. Ze leren van de wereld om hen heen.
|
Kunst en cultuurBs BuitensteBinnen werkt nauw samen met de cultuurloper van de gemeente Son en Breugel. Elk jaar bezoeken alle kinderen een voorstelling die door de Cultuurloper wordt aangeboden. Bij andere culturele activiteiten werken we zoveel mogelijk samen met lokale partners.
Het team hecht een groot belang aan de ontwikkeling van creativiteit en kunstvorming en wil deze vooral vanuit de kinderen zelf laten komen, waarbij zelfstandigheid van henzelf verwacht wordt. De stamgroepleiders geven optimaal die kans en ondersteunen hen daar zoveel mogelijk bij. Het team wil dat kinderen zoveel mogelijk van hun eigen talenten ontwikkelen. Kinderen mogen daarbij individuele keuzes aangeven vanuit hun eigen interesses en talenten. |